Konference železniční dopravní cesta 2024

Odpovědi na otázky z konference

  • Dobrý den, hledá se řešení, jak pro zaměstnance ST při údržbě přepravovat (mezi jednotlivými ŽST a měnit výhybkové součástí a kolejnice na elektrizovaných tratích, aby byla naplněna litera předpisů a technologických postupů?

V rámci aktuálně zpracovávané novelizace předpisu SŽDC (ČD) S8/3 je řešen i požadavek na „zmírnění“ ustanovení zákazu práce speciálních vozidel pod zapnutou trolejí, tedy vozidel MUV s HNJ vybavených omezovači zdvihu, tato změna vyžaduje komplexnější posouzení, konzultace případně stanoviska dotčených útvarů SŽ, výrobců vozidel (MUV s HNJ), DÚČR (UTZ-Z) bez kterých nelze rychlou změnu provést.

Dále je nutné vypracování „technologických postupů pro práce pod zapnutou trolejí“ pro konkrétní vozidlo s HNJ (s podmínkou HNJ vybaveným a s aktivovaným omezovačem zdvihu), dle typu použitých technických prostředků pro uchopení nebo zavěšení (vázacích a speciálních jednoúčelových upínacích prostředků), zdvihaného břemene a místních podmínek a v souladu s návodem pro obsluhu jeřábu, technickými podmínkami výrobce jeřábu a za dodržení ustanovení daných předpisy SŽ Bp1, TNŽ 34 3109.

Rovněž bylo provedeno ověření funkce rozbalení HNJ na MUV 75 s aktivním omezovačem zdvihu z přepravní polohy č.1 (poloha stanovená návodem k obsluze výrobce vozidla) => nelze rozbalit do pracovní polohy; s nástavbovým zařízením (použit drapák) a s aktivním omezovačem zdvihu z přepravní polohy č.2 (uložení výložníku v podélné ose na korbě vozidla, nutnost osazení přídavným zařízením a opřením o podlahu vozidla) => rozbalení je závislé na výšce osazeného přídavného zařízení.

  • Je jednodenní teoretické skoleni strojvůdců a následně jedno (dvou) denní zácvik dostatečný vzhledem ke komplexnosti a složitosti ETCS? Není pak důsledkem vetší výskyt chyb obsluhy a prodlouženi doby stáni vlaku při chybách (i obsluhy) ETCS? Jak byl zvolen právě takto krátký rozsah skoleni?

Rozsah výcviku je stanoven ve vnitřním předpisu SŽ Zam1. Výcvik strojvedoucích Správy železnic je prováděn nad rámec výše zmíněného předpisu. Zejména jízdní výcvik je prodlužován dle individuálních potřeb strojvedoucích. Neevidujeme zvýšenou chybovost u strojvedoucích dopravce Správy železnic oproti ostatním dopravcům v ČR.

  • Několikrát byly zmíněny projekty v MSK a Krnově, jako například elektrifikace a nabíjecí stanice. Tratě jsou stále poškozeny, neprůjezdné a jsou zde výluky. Počítá se s alokací i na opravy popovodňových škod?

Předpoklady obnovy tratí jsou uveřejňovány na stránkách SŽ: (spravazeleznic.cz)